Single Blog Title

This is a single blog caption
14 jun 2020

Muziek in de rijles? Philippe Robrecht componeert een nummer voor Rijschool Donkmeer

De moderne rijopleiding biedt meer dan enkel en alleen een voorbereiding op het rijexamen.
Maar we zijn niet naïef: leerlingen en hun ouders denken vooral aan de rijschool om ontzorgd te worden van een lastige opleidingstaak en om vlot het rijbewijs te behalen. Het verplichte vormingsmoment voor ouders/begeleiders geeft de rijlesgever de kans om meer duiding te geven bij het belang van de integratie van hogere ordevaardigheden in de rijopleiding.

Af-ah?-ge-oh!-leid
Als de rijlesgever erin slaagt om connectie te maken met zijn leerling zijn er -zelfs bij een beperkt aantal lesuren- kansen om bij de jonge en onervaren bestuurder bewustwording te creëren. Bewustwording rond de invloed van de keuzes die gemaakt worden in de context van een rit, de invloed van de eigen normen, waarden, overtuigingen en persoonlijkheid en de invloed van de omgeving.

Het verschil niet kennen tussen een fietspad en een oversteekplaats voor fietsers doet jou geen fietser omverrijden. Gehaast zijn, voorrang nemen, op een scherm aan het kijken zijn of afgeleid zijn door een passagier doen dat wel.

Muziek in de rijles

Over afleiding gesproken… Ik vroeg aan zanger Philippe Robrecht -bekend van liedjes ‘Magie’ en ‘Vurige Tongen’- om een nummer te schrijven en componeren over het rijexamen. Het enige wat hij vooraf kreeg waren beelden, een aantal woorden en zinnen en een doel. En Philippe deed daar iets heel moois mee. Wat een artiest.

Zanger Philippe Robrecht zorgt voor muzikale afleiding

Ons doel? Onze leerlingen laten luisteren naar het nummer tijdens de rijles. Eens de leerling het voertuig zelfstandig beheerst en inzichten vergaart, spelen we het nummer af tijdens het manoeuvreren en rijden. En net dan vragen we hen om actief te luisteren naar de tekst.

Enerzijds maakt deze extra taak het autorijden moeilijker, wat ze meteen de afname van de kwaliteit van de rijprestatie doet ervaren. Anderzijds bevat de tekst ook thema’s die een optimale prestatie op het rijexamen beïnvloeden. Dat geeft de lesgever de kans om deze topics ook aan te snijden en te behandelen: een plan hebben voor het omgaan met mogelijke valkuilen, omgaan met stress*, zelfvertrouwen hebben, geen geluk nodig hebben, enz.

Als dit nummer enkele keren opduikt in de les en leidt tot plannen maken en interessante gesprekken, vormt het ook een ankerpunt bij de rit naar het examen**. De leerlingen maken zo automatisch de koppeling met wat ze vooraf oefenden en planden ter voorbereiding van het examen, indien nodig met wat hulp van de lesgever.

Dit is voor mij een sprekend (zingend) voorbeeld van het evenwicht tussen een boeiende, kwaliteitsvolle opleidingstool die een rijopleiding helpt om ‘het enkel leren sturen en gas geven’ te ontgroeien en de meerwaarde die het biedt voor een succesvol rijexamen.

Geniet hier voluit mee van ‘Ga nu maar’. Dikke merci Philip!

Bert De Meyer
Directeur Rijschool Donkmeer 2557

 

“Ga nu maar”

Tekst & muziek Philippe Robrecht

Inishbofin Ireland

www.rcstudio.be

 

Je bent nu hel’maal klaar

de eindproef wacht op jou

dat kan zonder gevaar

blijf je eigen trouw

 

de wagen en het stuur

heb je onder de knie

het is van korte duur

snelheid hoef je niet, twijfel niet …

 

Ga nu maar op weg

Laat niemand jou verleiden

Ga nu maar op weg

en wij met jou, bij jou

 

Focus maar geen stress

het komt wel voor mekaar

je was goed in de les

je bent er zo mee klaar

 

Geloof in wat je kan

en richt je op je doel

we hebben een goed plan

dus hou het hoofd nu koel, wat ik bedoel …

 

Ga nu maar op weg

Laat niemand jou verleiden

Ga nu maar op weg

en wij met jou, bij jou

 

*’Hoe help je een bestuurder omgaan met stress’ is een opleiding die ik aanbied via Edulogia, het Vlaams opleidingscentrum voor mobiliteitseducatie.

**Ook onze toenmalige leerlinge Céline Dezutter componeerde in 2017 een eigen klassiek nummer voor Rijschool Donkmeer over de rit naar het examencentrum en de sensaties die daarmee gepaard gaan voor de leerling. Beluister ‘Sur la route des sensations’ van Céline.